środa, 7 listopada 2007

Ciekawy i fajny wzorek

Otrzymałam taką fotkę i prośbę o rozszyfrowanie wzorku.


Trochę mnie to zaskoczyło, ponieważ najczęściej rozwiązuję zagadki dotyczące splotów dziewiarskich - ta dziedzina jest mi bliższa.
Jednak zaintrygował mnie wzorek na tyle, że podjęłam wyzwanie.
Wyrób wykonany był prawdopodobnie z cienkiej, puszystej włóczki.

Moja wersja - próbkę robiłam z grubszej bawełny, przez co splot wydaje się sztywniejszy niż na powyższej fotce.

Strona prawa


Strona lewa i słupek reliefowy


Wzorek wygląda trochę skomplikowanie, ale nie jest trudny do wykonania.
Problem w odczytaniu wzorku stanowią łuki łańcuszkowe nakładające się na splot.
Otóż łuki te powstają w wyniku przeciągania nitki pod słupkiem poprzedniego rządka celem wykonania słupka następnego rządka jak to widać na powyższym zdjęciu.
Taki słupek nosi nazwę słupka reliefowego.

Schemat wzorku narysowałam nieco inaczej niż zwykle - tak się pobawiłam :)


Na schemacie zaznaczyłam słupki reliefowe (z haczykiem), które wykonuje się tak, jak widać na zdjęciu z szydełkiem.
Na szydełko nawija się nitkę (jak do wykonania słupka) i szydełko wprowadza się od przodu roboty pod słupek z poprzedniego rządka i kieruje się je do przodu roboty (jakby obejmując słupek).
Od przodu chwyta się nitkę i cofa szydełko przeciągając pętlę, dalej przerabia się pętle jak przy wykonywaniu słupka.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    kasia_1011
    2007/11/08 15:23:28
    Prywatnie dziękowałam, ale należy jeszcze podziękować publicznie ;)
    Bardzo dziękuję za okazaną pomoc i rozszyfrowanie wzoru :)
    -
    splocik
    2007/11/08 16:18:12
    Kasiu - dla mnie to była przyjemność, tym bardziej, że bliższe są mi druty - nawet do rozwiązywania "zagadek".
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Iwona
    2007/11/08 20:03:50
    Dla mnie druty to czarna magia jak narzie.;) ale naprawde fajny wzor;) A wysłłas juz tego maila bo zadnego nie dostałam;) pozdrawiam;*
    -
    splocik
    2007/11/08 20:22:16
    Iwona - Ten wzorek jest do wykonania szydełkiem.
    Może mail poleciał w kosmos, ale wyślę jeszcze raz - ostatnio poczta szwankowała.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Iwona
    2007/11/09 15:04:01
    ups...małe przejęzyczenie;)
    dziekuje za mail;)
    -
    cypros
    2007/11/09 18:48:13
    Dzięki Kochana, słupek reliefowy był dla mnie zagadką. Próbowałam go już wielokrotnie "ugryźć" na różne sposoby, ale bez powodzenia, a teraz już wiem!!!
    Dzięki, gorące buziaczki!
    -
    splocik
    2007/11/09 20:31:50
    Iwona - poleciał następny.

    Cypros - w niektórych wzorkach (opisach) należy chwytać słupek od tyłu roboty - efekt jest inny.

    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń