czwartek, 21 lutego 2013

Wszystkiemu winne te ogonki w alfabecie

Dziś Dzień Języka Ojczystego.
Czy potrzeba aż Dnia Języka Ojczystego, by pisać poprawnie?

Taki dzień powinien trwać okrągły rok i nie byłoby problemu z ogonkami.
Przez te ogonki, napisane zdanie może być zrozumiane zupełnie inaczej lub być całkowicie nie do zrozumienia.
Wszystkiemu winien pośpiech?
Nie!
Najczęściej to lenistwo...

Ja staram się każdy tekst sprawdzić, zanim puszczę go w świat, ale i mnie zdarza się przeoczyć literówki czy nawet ogonki.
Często mam ochotę podpowiedzieć jednej, czy drugiej osobie, by przepuściła tekst przez program sprawdzający pisownię, ale rezygnuję z tego...

Oprócz stosowania ogonków w pisowni polskiej, przydałoby się jeszcze stosowanie polskiego nazewnictwa w technikach robótkowych, bo coraz więcej jest różnych naleciałości i coraz więcej jakichś udziwnionych określeń powstałych przez tłumaczenie (z obcego na nasze) bez zaglądania do technicznego słownika w danym języku.

Chciałabym napisać więcej, ale nie mogę dłużej siedzieć przed komputerem, bo ostatnio mam problem z oczami.
Edycja notki.

To jest wspaniała lektura na temat ogonków rozmowa z
profesorem Jerzym Bralczykiem.

"Blad to błąd. Gdy piszesz blednie, wychodzą brednie"

Tam też można posłuchać polskich piosenek "bez polskich znaków" - czy to się może podobać?  - ja wolę wersje oryginalne Z POLSKIMI ZNAKAMI.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    hanula1950
    2013/02/22 06:36:39
    Jestem za całorocznym obchodzeniem tego dnia.
    -
    truscaveczka
    2013/02/22 23:14:55
    Dzień Języka Ojczystego powstał z myślą o tych, którym reżimy rozmaite nie pozwalają na życie we własnym języku.
    Słowniki techniczne też nie nadążają za terminologią, nie sądzę, by zawierały choćby banalnego magic loopa.
    Uzus jest silniejszy, niż nasze chęci i niechęci, na uzus rady nie ma, pozostaje pokochanie ;)
    -
    Gość
    2013/02/23 06:02:32
    Nie lubię pisać bez ogonków - jakoś tak mi się dziwnie to czyta - niby bez problemu WIEM co stoi, ale...
    Pozdrawiam serdecznie,
    Motylek
    -
    splocik
    2013/02/28 14:52:35
    Hanula1950, Truscaveczko, Motylku - dziękuję za Wasze zdanie na temat ogonków :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń