sobota, 19 listopada 2016

Zupa dyniowa z kaszą jaglaną

Część przechowanej dyni przeznaczyłam na smaczną zupę, a z reszty zrobiłam dżem o smaku pomarańczy, o czym napiszę w osobnej notce.

Robiłam tę zupę w zeszłym roku i tak posmakowała mojej rodzinie, że weszła do naszego jadłospisu na stałe na sezon dyniowy.
W tym roku robiłam ją już kilka razy...

Zupa dyniowa z kaszą jaglaną

Składniki:

70-75 dag dyni obranej oczyszczonej z nasion,
1 cebula,
2 marchewki,
1 pietruszka,
kawałek selera,
kawałek pora,
kostka bulionu z kurczaka,
1 łyżka oleju lub masła klarowanego,
5-6 łyżek kaszy jaglanej,
natka pietruszki do posypania,
sól,
pieprz,
1/4 łyżeczki chili,
szczypta curry,
szczypta kurkumy.

Przygotowanie:

Obraną i oczyszczoną z pestek dynię zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Kaszę przepłukać na sicie i osączyć. Cebulę pokroić w kosteczkę, pora pokroić w cienkie półplasterki i na oleju lub maśle zeszklić razem z cebulą. Pozostałe warzywa pokroić w drobną kostkę lub zetrzeć na tarce z grubymi oczkami.
Warzywa pogotować z kostką bulionową ok. 15 minut, po czym dodać przygotowaną dynię i gotować dalej kolejne 10 minut. Teraz dodać kaszę oraz przyprawy i jeszcze gotować ok. 15 minut, aż kasza będzie miękka.
[Na koniec zupę zabieliłam łyżką mąki rozmieszaną w 1/2 szklanki wody, po połączeniu gotowałam jeszcze około 2 minuty]
Na talerzu posypać posiekaną natką pietruszki. 
Smakuje z grzankami z pieczywa, bądź z kulkami ptysiowymi.

Smacznego!!!

2 komentarze:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    urszula97
    2016/11/19 17:59:44
    smakowicie wygląda, przyznam że z kaszą pierwszy raz widzę,zapewne smaczna,
    -
    Dana
    2016/11/19 18:44:03
    Smaczna zupa dyniowa z kaszą jaglaną to samo zdrowie. Ja ostatnio też wykorzystałam dynię do robienia z niej potraw. Najbardziej zasmakowały mi placuszki z dyni z oscypkiem. Zapraszam po przepis: wharmonii.blogspot.com/2016/10/placuszki-z-dyni-z-oscypkiem.html
    Pozdrawiam :)
    -
    teresakopec
    2016/11/19 19:05:25
    O, super pomysł. Mam jeszcze jedną dynię, wypróbuję ten przepis.
    Serdecznie pozdrawiam, dziękuję za dobre rady.
    -
    splocik
    2016/11/20 13:55:46
    Urszula97 - zupa jest smaczna i pikantna, bo nie posmakowała inna zupa z dyni na słodko, a kaszę ostatnio wykorzystuję do innych zup - napiszę o nich przy okazji.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    splocik
    2016/11/20 13:58:38
    Dana - tak, kasza jest dobra dla naszej zdrowotności :)
    Na placuszki już zapraszałaś. Jak znajdę w okolicy oscypek, to spróbuję, a jak nie to z innym serkiem. :)
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    splocik
    2016/11/20 14:02:46
    Teniu - zupa jest super, jeśli za mało pikantna, zawsze można dosypać odrobinę chili.
    Ja jeszcze zabieliłam lekko, ale nie jest to konieczne, a kasza dobrze zagęszcza zupę.
    A dobre rady, jeśli mogę to podpowiadam, sama też czasami korzystam z dobrych rad.
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    Ninka46
    2016/11/21 02:02:34
    Splociku, nigdy zupy z dyni nie jadłam. Może wyprobuje,ale juz w nastepnym sezonie, bo w tym roku dyni nie miałam na działce. Ja tez robiłam dżemiki z dyni o różnych smakach. Były wyśmienite.
    -
    splocik
    2016/11/21 08:18:14
    Ninko - nic straconego, możesz jeszcze w tym roku spróbować, bo możesz kupić kawałek dyni - jeszcze są dostępne.
    Dżemiki robiłam dotychczas cytrynowe i pomarańczowe.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciąg dalszy komentarzy z poprzedniego miejsca blogowania:

      El
      2016/11/21 10:12:22
      Splociku - to przykre, że tak zniechęcił Cię brak zainteresowania zabawą.
      Akurat bardzo dobrze Cie rozumiem, bo sama przez kilka lat organizowałam tego typu zabawy na forum robótkowym. Z czasem było coraz mniej chętnych ( w miarę rozwoju blogów), aż w pewnym momencie forumowiczki tak się zachwyciły fb, że całkiem zniknęły.
      Teraz głównie na fb odbywają się takie zabawy, najczęściej w jakichś tajnych zamkniętych grupach. Zwróciłam na to uwagę, bo kilka razy na różnych blogach były takie wzmianki (ale oczywiście bez podawania adresu takiej grupy).
      A na blogach robótkowych też coraz mniejsze zainteresowania - to widać w statystykach wejść, no i same blogowiczki rezygnują z pisania.
      Wypada tylko życzyć nam chęci do wytrwania w tej pustoszejącej blogosferze.
      Co prawda jeszcze ludzie czytają, ale komentarzy to jak na lekarstwo.

      A z dynią jakoś mi nie po drodze. Kilka razy próbowałam, nawet w tym roku zrobiłam dżem jabłkowo-dyniowy, ale nie mogę przekonać się do smaku dyni.
      Pozdrawiam serdecznie :)
      Ela
      -
      splocik
      2016/11/21 14:39:46
      Elu - wiem, że ludzie udzielają się bardziej na fb, ale miałam nadzieję [cichą], że choć ze trzy osoby pokuszą się, ale SIĘ przeliczyłam. Trudno.
      Wiem, że wejść jest dużo w statystykach, a komentarzy mało, bo ludzie wchodzą przez wyszukiwarki, by znaleźć inspirację albo schemat/opis wykonania czegoś, a jak znajdą to nie zostawią ani słowa.
      To już chyba taki standard.
      Mogę tylko powspominać..., gdy zaczynałam jako jedna z pierwszych piszących blog o tematyce robótkowej, to z komentowaniem nie było problemu.
      Teraz jest zatrzęsienie blogów i często nie ma czasu, ale [w moim przypadku] staram się choć co któryś raz napisać słówko.

      Z dynią nie było mi po drodze do zeszłego roku, gdy zrobiłam właśnie tę zupę, jako przeciwność słodkiej zupy, którą zostałam poczęstowana i która nie była moim smakiem. Postanowiłam zrobić zupę na inaczej - z warzywami i na ostro... i bez blendowania..., i to był strzał w dynię! Spróbuj tej zupy, a sama przekonasz się, czy mam rację. Zawsze możesz jeszcze ją dosmaczyć. Nie zaznasz smaku dyni, a ona tam będzie dla zdrowotności. :)
      Pozdrawiam ciepło
      -
      fusilla
      2016/11/26 17:11:16
      Hm! Dodałam komentarz, sprawdzam jaka odpowiedź, a tu go nie ma! Amba zżarła, czy co?
      -
      fusilla
      2016/11/26 17:14:51
      Bardzo, ale to bardzo Cię przepraszam! Jednak chyba mam sklerozę. Komentarz zostawiłam pod wpisem o bigosie, a szukam odpowiedzi na wpisie o zupce dyniowej! Straszna bałaganiara ze mnie!
      Jeszcze raz sorrry ogromne i buźka na przeprosimy! :-))))
      -
      splocik
      2016/11/26 17:31:01
      Fusilla - bywa i tak, że szukamy czegoś nie tam, gdzie tego oczekujemy, ale szukać ludzka rzecz i pomylić też się można - bez sklerozy :)))
      O bałaganiarstwo wcale bym Cię nie podejrzewała, a zupkę spróbuj, tylko dosmaczaj wedle swojego smaku. :)
      Pozdrawiam ciepło.

      Usuń