piątek, 7 listopada 2008

Rozgrzewający, ostry...

Jesień i zima sprzyjają gotowaniu potraw o walorach rozgrzewających.
Mam w moich zasobach wycinane z różnych gazet i zebrane w segregatorze przepisy potraw, które przy pierwszym czytaniu wydały się być smaczne.
Właśnie wśród tych przepisów znalazłam jedną z wielu, wersję gulaszu węgierskiego, ale po przeczytaniu stwierdziłam, że kiedyś dorzuciłam przepis do zasobów pewnie ze względu na ogólny zarys.
Modyfikując ten bazowy przepis uzyskałam to, co bardzo mi posmakowało.
Nie tylko mi zresztą.
Ważne - zamiast wieprzowego mięsa gulaszowego (wołowego nie ma w mojej kuchni), zastosowałam schab, który najczęściej kojarzony jest z kotletami.
Zapisałam nową - moją - wersję gulaszu, wydrukowałam i wpięłam do segregatora
Teraz dodaję przepis do moich Smaczków - być może komuś posmakuje.

Ostry gulasz ze schabu
Składniki:
2 duże cebule,
2 ząbki czosnku,
2-3 łyżki oleju,
1/2 kg schabu,
1 mały koncentrat pomidorowy,
1 żółta papryka,
2 listki laurowe,
1/2 l rosołu warzywnego (instant),
1 łyżeczka kminku,
sól,
pieprz,
1 łyżeczka chili,
1 szkl. czerwonego, wytrawnego wina,
natka pietruszki do dekoracji.

Wykonanie:
Cebulę i czosnek obrać.
Cebulę pokroić w półkrążki, czosnek posiekać.
Paprykę opłukać, przekroić na pół i usunąć gniazdo nasienne.
Pokroić paprykę w cienkie paski.
Mięso umyć, osuszyć papierowym ręcznikiem i pokroić w niedużą kostkę.
W brytfance rozgrzać olej i na średnim ogniu obsmażyć mięso mieszając, by nie przywarło.
Po kilku minutach dodać cebulę i połowę czosnku, zrumienić cały czas mieszając.
Dodać koncentrat, chili, paprykę i listki laurowe, przyprawić solą oraz pieprzem.
Wlać rosół i czerwone wino, przykryć i gotować na małym ogniu przez 1 i 1/2 godz.
20 minut przed końcem gotowania dodać kminek, pozostałą część czosnku i ponownie przyprawić solą pieprzem i chili - do uzyskania pikantności.
Jeśli zachodzi potrzeba, można lekko zagęścić.
Ja zagęściłam mąką (1 łyżka mąki rozmieszana w 1/3 szkl. zimnej wody).
Można podawać gulasz z ryżem, kaszą lub ziemniakami.
Dodatki według uznania.
Polecam (mi najlepiej smakuje) z ryżem ugotowanym na sypko i ogórkiem konserwowym.
Smacznego!!!

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    tayton
    2008/11/08 14:49:32
    Śliniotoku dostałam czytając,schab biegnę kupić i gotuję :-)
    -
    sabinka.t1
    2008/11/08 20:00:14
    A ja właśnie poszukuję pomysłu na dobry powitalny obiad dla męża .
    Wiedziałaś kiedy podać przepis.
    Bardzo dziękuje.
    Pozdrawiam cieplutko
    -
    splocik
    2008/11/10 19:55:45
    Tayton - mam nadzieję, że smakował.

    Sabinka.t1 - cieszę się, że "wstrzeliłam się" w odpowiednim czasie. Jestem ciekawa, czy Wam będzie smakować tak, jak nam.

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    ufoemilka
    2009/09/26 19:11:15
    wlasnie zrobilam, pychota:))) mniam mniam:P
    -
    splocik
    2009/09/27 10:00:23
    Ufoemilka - dziękuję za opinię :))) i cieszę się, że smakuje - o to chodzi, by smakowało :)))
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    jarek30
    2010/05/19 13:01:04
    ..super przepis..dzieki wielkie..tylko ja zamiast schabu uzywam zwyklej piersi z kurczaka,dodaje wiecej paskow z papryki,ok.3 cale papryki,oraz duzo pieczarek pokrojonych w paski..pychotka:)
    polecam
    -
    splocik
    2010/05/19 21:02:09
    Jarek30 - dzięki za pochwałę i Twoją wersję - spróbuję. Właściwie, to można stosować mięso zamiennie, może być też pierś z indyka. Każde mięso nada potrawie inny smak mimo zastosowania tych samych dodatków i przypraw.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń