piątek, 11 grudnia 2009

Gwiazdka origami - 9 kroków

Gwiazdki umieszczone na kartkach świątecznych mają średnicę 6,5 cm.
Pomysł zaczerpnęłam ze starej książki o technice Origami - dziś dostępnych jest więcej książek o tej tematyce.
Kiedyś były tylko instrukcje nauczycieli na lekcjach prac ręcznych.

Do objaśnienia sposobu wykonania gwiazdki techniką origami przyjęłam większy format.

Ta gwiazdka ma średnicę 14 cm, a powstała z ośmiu kwadratów o boku 8cm.


Przystępujemy do wykonania gwiazdy, gwiazdki, gwiazdeczki...
Pamiętamy, że im mniejszy kwadrat, tym mniejsza gwiazdka.

Krok1
Przygotowujemy kwadraty z papieru jednobarwnego lub ozdobnego
- 8 sztuk jednakowej wielkości.


Krok 2
Składamy karteczkę wzdłuż przekątnej A - wzorkiem do środka.
Po każdorazowym złożeniu wykonujemy jego zaprasowanie palcem lub nożykiem introligatorskim.

Dla orientacji oznakowałam poszczególne wierzchołki.



Krok 3
Składamy bok BD wzdłuż przekątnej BC



Krok 4
Składamy wierzchołki BC tak, aby złożenie boku BD było na zewnątrz.

Krok 5
Bok CD rozciągamy w kierunku strzałki, aż do wyprostowania.

W ten sposób zostało uformowane jedno ramię gwiazdki.


Powtarzamy kroki 2 - 5  dla każdego kwadratu otrzymując w ten sposób 8 ramion gwiazdki.


Krok 6
Wierzchołek D wsuwamy w kieszonkę powstałą przy rozciąganiu boku CD - krok 5.
Można minimalnie czubeczek wierzchołka D2 i każdego następnego Dx zagiąć, aby uniknąć w końcowym efekcie sfalowania gwiazdki.


Po dopasowaniu dwóch elementów, odchylamy ten wsuwany i dajemy kroplę kleju - dwa ramiona zostają złączone.

Powyższe czynności powtarzamy dla kolejnych ramion gwiazdki.


Krok 7
Po zamocowaniu ósmego ramienia gwiazdki, wsuwamy wierzchołek D1 w kieszonkę ostatniego ramienia.

Tak wygląda gwiazdka po połączeniu ramion - z jednej strony.


A tak wygląda to z drugiej strony.
Widoczne są wierzchołki E - możne je również podkleić, aby zapobiec odginaniu.


Krok 8
Pusty środek można zagospodarować dowolnie - na przykład zawiesić perełkę.
Ja wykorzystałam sposób najprostszy - z tego samego papieru wycięłam 2 kółka X z ozdobnym motywem i nakleiłam.

 
Krok 9
Teraz wystarczy wykonać jakieś zawieszenie - może to być nitka, ozdobny sznureczek lub tasiemka, może też być drucik.
Można skleić wierzchołki ramion, ale wówczas gwiazdka straci przestrzenność.
Gotową gwiazdkę wieszamy na choinkę lub w innym miejscu, gdzie może być doskonałą ozdobą.


W tym roku, takich gwiazdek (w mniejszych formatach) będzie przynajmniej kilka na mojej choince.

Uwaga!
Gdy skorzystasz z powyższej instrukcji, podaj mój blog (link do notki), jako źródło inspiracji i pomocy do wykonania Twojej robótki.

1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    Zula
    2009/12/11 21:59:08
    Ślicznie dziękuję za instrukcje wykonania gwiazdki :)
    Jak zdążę to u mnie też pare zawiśnie na choince.
    Pozdrawiam
    -
    aneladgam
    2009/12/12 12:11:41
    O, za tydzień mam mieć braci na adwentowym wieczorku, to może oprócz pierników takie gwiazdki zrobimy? Tylko muszę przedtem potrenować :)
    Splociku, bardzo dziękuję za przesyłkę! Jest wspaniała!
    -
    splocik
    2009/12/12 17:27:54
    Zula - na pewno zdążysz :))
    Życzę przyjemnego składania :)

    Aneladgam - cieszę się, że przesyłka dotarła w najbardziej odpowiednim momencie i przyniosła ratunek :)
    Gwiazdki robią się bardzo prosto i przyjemnie - polecam na ten wieczorek :)

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    wanilia39
    2009/12/12 23:15:47
    niestety ja nie potrafię takich robić :(
    pozdrawiam
    -
    svea1
    2009/12/14 11:54:47
    Splociku, dziękuje za tutorial. Przypomniałaś mi, ze kiedyś pasjonowałam się origami. Już wiem, co będę dziś wieczorem robiła:)
    -
    splocik
    2009/12/14 20:04:15
    Wanilia39 - spróbuj, mam nadzieję, że insrukcja jest czytelna. To naprawdę nie jest takie trudne :)

    Svea1 - miłego wieczoru z gwiazdkami :)))

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    kasia_cherry
    2010/11/02 10:29:57
    Bardzo proszę o wyjaśnienie w sposób czytelniejszy, jak wykonać krok 4. Zaczynam dopiero swoją przygodę z origami i bardzo podoba mi się ta gwiazdka, jednak gubię się przy 4 kroku :( Śliczna jest ta gwiazdka i zależy mi, żeby nauczyć się ją wykonywać, dlatego bardzo proszę o pomoc, za którą z góry dziękuję :) Pozdrawiam cieplutko :)
    -
    splocik
    2010/11/10 14:53:55
    Kasia_cherry - porównaj krok 3 i 4 - element ułożyłam tak, by wierzchołki oznaczone literami były w tym samym miejscu i tak, aby widać było złożenie od wierzchołka E w kierunku D. Gdybyś złożyła odwrotnie, to w przypadku papieru (jak u mnie) - białego od spodu, widziałabyś białe powierzchnie. Jeśli wykonasz złożenie jak na fotce, to widzisz kolorowe płaszczyzny oprócz tej części nie przykrytej w okolicy wierzchołka C.
    Jeśli wykonujesz kolejne kroki zgodnie z widokiem na fotkach, to nie powinnaś mieć problemu - zwracaj uwagę na literowe oznaczenia - one podpowiadają, jak powinien być ułożony element w danym kroku.
    Życzę powodzenia i przyjemności tworzenia gwiazdek :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń