wtorek, 16 marca 2010

Matematycznie - kartka z przesłonką - kursik



Do wykonania karki z przesłoną potrzebne są:
- kartki sztywne - kartonikowe;
- kolorowe kartki;
- obrazeczek;
- klej;
- przybory do cięcia, nożyczki, nożyk.

1. Przygotowanie kolorowych karteczek

Ja każdą kartkę A4, składałam wzdłuż długiego boku

- tu kartka złożona dwa razy,
- wzdłuż krawędzi wskazanych strzałką, kartkę przecięłam nożykiem i otrzymałam 4 paski,


- paski ponownie złożyłam i przecięłam wzdłuż wskazanej krawędzi,


- długie paski złożyłam i przecięłam na zgięciu, po czym grypy pasków ponownie złożyłam i znów przecięłam na zgięciu.

Tym sposobem otrzymałam równej szerokości i długości paseczki z kolorowych karteczek-zakładek.


2. Przygotowanie elementów kartki

Kartkę A4 (kartonik) przecięłam na pół, złożyłam, na głównej stronie narysowałam kształt jaja i wycięłam otwór.
Kartkę, na której miałam naklejać zakładki, włożyłam do złożonej kartki i odrysowałam kształt otworu - dla orientacji.
W każdej karteczce-zakładce, jeden z dłuższych boków zagięłam na ok. 0,5 cm.
Z wcześniej wydrukowanych obrazeczków, wycięłam jeden.


3. Wyklejanie przesłony

- w środku zarysu jaja przykleiłam obrazeczek,


- przykleiłam pierwszą warstwę zakładek,


- drugą warstwę zakładek możemy przyklejać z przesunięciem w kierunku ruchu wskazówek zegara - prawo-skręt lub w kierunku przeciwnym,

[Część kartek wykonałam według tej zasady.]


- do wykonania opisywanej kartki przyjęłam kierunek, który wskazuje strzałka na poniższej fotce,


- może zdarzyć się tak, że trzeba dołożyć zakładki (wskazują strzałki) w dolnej i górnej części wyklejanki - to widać przy przymiarce do wyciętego otworu,


- gdy wszystko pasowało, kartkę z wyklejanką przykleiłam do strony tytułowej - od spodu.


Przykleiłam napis, kwiatki, wewnątrz wkleiłam karteczkę z życzeniami i kartka świąteczna gotowa do wysłania.

Tą metodą można wykonać różne kartki okolicznościowe o przeróżnych kształtach otworów "obiektywu", począwszy od kształtów figur geometrycznych, a skończywszy na kształtach bardzo nieregularnych.


1 komentarz:

  1. Takie były komentarze w poprzednim miejscu mojego blogowania:

    oura512
    2010/03/16 10:11:14
    SUper metoda na zrobienie kartki :) Spróbuję taką zrobić :) Pozdrawiam!
    -
    blankac
    2010/03/16 11:46:48
    świetny pomysł...przyznam, ze jeszcze nigdy nie robiłam samodzielnie kartek na święta, a od paru lat to zupełnie zrezygnowałm z ich wysyłania....jak sobie pomyśle, ze będe stała godzinę na poczcie, a potem i tak nie dojdzie (ostatnio to nagminne) to mi się odechciewa - niestety;-(((
    -
    lorena24
    2010/03/16 13:28:12
    Ciekawy pomysł na kartki:)
    -
    art-glass-ak
    2010/03/16 13:37:19
    Dzięki Splociku za ten kursik! Widziałam takie kartki w ubiegłym roku i zastanawiałam się jak się je robi - myślałam, że jest przy tym mnóstwo roboty. A dzięki Tobie spróbuję zrobić takie w tym roku. Dzięki jeszcze raz :)
    -
    splocik
    2010/03/16 16:11:26
    Oura512 - już widzą Ciebie przy stole pełnym kartek. Tak już jest, że gdy zrobi się jedną, to ciągnie do zrobienia kolejnych. Przynajmniej u mnie tak było :)))

    Blankac - zachęcam do zrobienia - jest to prosta technika, a po każdej zrobionej kartce rodzi się nowy pomysł i robi się natępną karteczkę :))) Szkoda, gdy własnoręcznie robione kartki giną, ale mi się to nie zdarzyło, choć było opóźnienie i zaczynałam martwić się. Jak zaczną moje przesyłki ginąć, to pewnie też przestanę wysyłać.

    Lorena - Twoje hafty są przepiękne. Już widzę, jak do tej techniki dodasz swoją i kartki będą cudne :)

    Art-glass-ak - być może istnieje inny sposób wykonywania, ale ja wykombinowałam taki, jak opisałam i uważam, że jest on bardzo prosty. Chętnie zobaczę Twoje projekty - będę zaglądać :)

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    aneladgam
    2010/03/17 09:05:44
    Efekt piękny, a opis przejrzysty. Te, które do tej pory spotykałam zniechęcały mnie do spróbowania, a teraz - kto wie, kto wie...
    -
    splocik
    2010/03/17 15:36:44
    Aneladgam - jeśli znam metodę, to wykorzystuję, gdy jest prosta. Jeśli ma zawiłości - kombinuję tak, aby sobie uprościć robotę.
    Jeśli nie znam metody, to rozwiązując zagadkę, analizuję, jak można to zrobić łatwo i uzyskać zamierzony efekt.
    Zachęcam do spróbowania - łatwe, przyjemne i efekt ciekawy :)
    Pozdrawiam ciepło.
    -
    urszula97
    2010/03/18 17:08:41
    Super kurs,dzieki a hafcik wielkanocny będzie sliczny,ciekawią mnie tez kwadraciki,może narzuta?Pozdrawiam.
    -
    marzanna-12
    2010/03/19 19:47:12
    Dzięki za kursik! Na pewno w wykorzystam na zajęciach mojego koła! Pozdrawiam Marzanna
    -
    joana
    2010/03/19 22:19:33
    ależ to pomysłowe i.. i bardzo proste. A efekt! - wspaniały. Dziekuję
    -
    splocik
    2010/03/21 14:54:36
    Urszula97 - dziękuję za miłe słówko :) To jest jeden z pomysłów, ale który zrealizuję - sama jeszcze nie wiem :)))

    Marzanna-12 - jestem ogromnie ciekawa, co na to uczestnicy Twojego koła - napiszesz o tym?

    Joana - dziękuję :) Często proste pomysły dają wspaniałe efekty :)

    Pozdrawiam ciepło.
    -
    anetakam0
    2010/03/27 12:53:22
    Rewelacja
    Kartek już tak nie porobię (nie na te Święta), ale pomyślałam o oprawieniu jakiejś fotki = np dla Babci wnusię oprawię :)
    -
    splocik
    2010/03/28 15:19:09
    Anetkam0 - Jak pisałam, tę metodę można wykorzystać na różne okoliczności, a fotka oprawiona w ramkę-przesłonę będzie fantastycznie wyglądać :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń